Bebeklerde ve Çocuklarda Ateş

Bebeklerde ve çocuklarda annelerin en çok korktuğu şey,çocuğunun ateşlenmesidir.
Genelde benim gözlemlerime göre,anneler ve babalar,çocukları ateşlendiğinde birden paniğe kapılır,hemen çocuğun ateşini düşürmeye çalışır,gereksiz ilaçlar verirler.
Eğer çocuğunuz ateşlenirse,ilkönce doktorunuzu arayıp fikrini sorun,doktorunuz çocuğu görmek isterse de biran evvel götürün ki ateşin nedeni anlaşılıp ona göre hemen tedaviye başlansın.Doktorunuza ulaşamıyorsanız,hemen çocuğu soyun.Ateş yükselirken genelde ,el-ayak soğur,buz gibi olur fakat buna karşılık vücut ateş gibi yanar.Bu durumda,çocuğu soyduktan sonra ayaklarına kalın çoraplar giydirin,ellerini ellerinizle ısıtın.El ayak ısınınca çoraplarını çıkarabilirsiniz.
Ateşlendiğinde çocuğunuzun genel durumu iyiyse,ateşe rağmen gülücükler yapıyor ve koşturuyorsa,ateş kaç olursa olsun herhangibir ateş düşürücü ilaç vermeyin.Ancak,ateşle birlikte aşırı huzursuz ise evdeki ateş düşürücülerden fitil veya şurup verebilirsiniz.
Eğer çocuğun ateşi uykudayken yükselmişse,sakınçocuğu uyandırıp ateş düşürücü ilaç vermeye veya soğuk duş aldırmaya kalkmayın.Çocuk uyurken ateşten dolayı hiçbirşey olmaz,bir de uyandırırsanız daha sinirli ve asabi olur.
Çocukların ateşi yetişkinlere göre 1 derece daha yüksektir.Genelde bebeklerde ve çocuklarda 38 dereceye kadar rektal ateşi normal kabul ederiz.Çocuğun ateşini ölçüp 37,5 derece çıkarsa ateşi var diye panik yapmayın.Ancak 38 derecenin üstünü ateş olarak kabul ediyoruz.
Ateş bir hastalık değildir,genellikle mikrobik hastalıklarda görülen bir belirtidir.Bu nedenle tek başına ateşin düşürülmesi,hastalığın geçeceği anlamına gelmez.
Çocuklarda ateş,genellikle mikrobik enfeksiyonlar sonucu ortaya çıktığı için,vücut savunmasının iyi çalıştığının bir göstergesidir.Yani, vücuda zararlı bir mikrop girdiği zaman,vücut o mikrobu yoketmek amacıyla ateşini yükseltir ve mikropların çoğu vücut ısısının üzerindeki ısılarda ölürler,böylece vücut kendini savunmuş olur.Dışardan aldığımız sütü nasıl kaynatıp mikroplarını öldürüyorsak,vücutta aynı mekanizmayı devreye sokuyor.Bu nedenle,ateş,mutlaka hemen düşürülmesi gereken birşey değildir.Eğer böyle yapıp hemen ateşi düşürmeye kalkarsak vücudun direncini kırmış ve mikroplarla savaşını zorlaştırmış oluruz.
Toplumumuzda ateşten çok korkulmasının nedeni,çocukların ateşten sakat kaldığı ve havale geçirdiği inanışıdır.Ateş,çocukları sakat bırakmaz,beyinde bir hasara neden olmaz.Ancak ateşe neden olan hastalık,Menejit veya beyinle ilgili başka bir enfeksiyonsa tedaviye geç kalınmış veya iyi tedavi edilmemişse,bu hastalıkların bıraktığı hasar çocukları sakat bırakabilir.Ateşle gelen havale ise oldukça nadir görülen bir olaydır.2 yaşın altında biraz daha sık görülürken,2 yaşından okul çağına kadar çocuk büyüdükçe görülme sıklığı azalır ve okul çağından sonra da genellikle rastlanmaz.Her çocukta her ateşte havale görülmez,ailesel genetik yatkınlık vardır.Anne veya baba çocukken havale geçirmişse çocuğun havale geçirme olasılığı diğer çocuklara göre daha yüksektir.
Havaleye,ateşin çok yüksek olması değil,çok ani yükselmesi ve beyin dokusunun buna uyum sağlayamayıp ani elektrik boşalımı nedeniyle olur.Genelde insanlar,ateş 39 derecenin üzerine çıkarsa havale geleceğinden korkarlar,oysaki ateşle gelen havaleler sırasında çocukların ateşi genelde 38,5 derece civarındadır.Eğer 39 dereceyegelene kadar çocuğun beyni uyum sağlamışsa ateş 40 derece de olsa havale gelmez.
Çocuğun ateşi yükseldiğinde benim önerilerim:
Anne veya baba çocukken ateşle gelen havale geçirmişse,çocuğunuzun ateşi yükseldiğini farkettiğinizde,çocuğun elbiselerini çıkarın,oda ısısını düşürün,oda sıcaklığındaki suyla alnına,koltukaltı ve kasıklarına kompres yapın,sakın buzlu suyla,alkol,kolonya veya sirkeyle kompres yapmayın,bu önlemlere rağmen yine de düşmezse ateş düşürücü fitil veya şurup verebilirsiniz.Eğer,anna veya baba çocukken ateşli havale geçirmemişse ve çocuk ateşlenirse,genel durumu iyiyse sadece elbiselerini çıkarın,herhangibir ateş düşürücü ilaç vermeyin,ancak çok huzursuzsa verebilirsiniz.
Sonuç:Ateşten korkmuyoruz,fakat ateşin nedenini öğrenmek için biran evvel doktorumuza başvuruyoruz.Doktorumuz,ateşe neden olan hastalığı teşhis edip tedavisini verince de ateş düşüyor ve çocuk iyileşiyor.